Hva skjer i Oslo: Opera

Nenia – Til minne om Fartein Valen


Tittelen på denne nye operaen er hentet fra et av Fartein Valens sentrale orkesterverker, skrevet i 1933. Nenia betyr klagesang eller minnesang, og er naturlig å bruke på et verk som er skrevet nettopp til minne om Valen.

Adresse finner du lenger ned på siden

Musikk

Kjell Habbestad

Libretto

Paal-Helge Haugen

Dirigent

Magnus Loddgard

Regi

Mira Bartov

Medvirkende

Mathias Gillebo – Fartein Valen, tenor
Lydia Moellenhoff – Sigrid Valen, mezzosopran
Magnhild Korsvik – Kvinnen, sopran
Daníel Óskar Daníelsson – Mannen, bassbaryton
Guro Pettersen — fløyte
Emilio Borghesan — klarinett
Lena Wik — horn
Bjarne Magnus Jensen — 1. fiolin
Ingvild Habbestad — 2. fiolin
Lars Bryngelsson — bratsj
Erlend Habbestad — cello
Nikolai Matthews — bass

Produksjon

Trond Kjelsås, lys
Line Maher, kostymer
Gard Gramstad, video
Kristin Breada, co-produsent
Ole Jørgen Furdal /co-produsnter Haugesund
Gjøril Songvoll, produsent

Om operaen

Handlingen er lagt til én dag under andre verdenskrig, i 1943, mellom vinter og vår. Fartein og søsteren Sigrid sitt hverdagsliv, med hverdagens tanker og plikter, må etter hvert vike for krigens redsler og framtidsfrykt, og ikke minst for minner som hjemsøker Fartein fra livet han har levd. Fra barndommens Madagaskar til den voksne komponistens tid i Berlin. Minnebilder bryter seg inn i det hverdagslige; det nære og enkle mot det store og ugripelige. Her er levd liv, men også drømmer om det hans liv aldri ga plass for.

Musikken er Kjell Habbestads egen, men med et sujett som dette er det rimelig at elementer fra Valens musikalske univers vil kunne anes gjennom den nykomponerte musikken, som en tributt og påminnelse.

Librettoen er ved den anerkjente norske lyrikeren, forfatteren og dramatikeren Paal-Helge Haugen. Haugen har tidligere vært nominert til Nordisk Råds litteraturpris og mottatt St. Olavs Orden for sin innsats for norsk litteratur- og kulturliv.

Om Fartein Valen

Fartein Valen (født 25. august 1887, død 14. desember 1952 i Sveio) var en norsk komponist. I dag er han høyt respektert, og regnes som en banebryter for moderne musikk i Norge med sine atonale polyfone verk. Hans mest kjente komposisjon er orkesterstykket Kirkegården ved havet. Den legendariske kanadiske pianisten Glenn Gould sa en gang om Valen at han for første gang på mange år hadde funnet en ruvende skikkelse i det 20. århundres musikk. (Wikipedia)


Bevertning

Salg av vin, øl, kaffe og snacks.

Den som ønsker å spise vil finne masse godt på menyen hos Gamle Raadhus Restaurant, vår hyggelige samarbeidspartner i første etasje. Anbefales både før og etter forestilling!

BILLETTER: 100,-/ 75,-/ Ung: 50,-

Adresse

Musikk & Scenehuset

Nedre Slottsgate 1


Lokalet ligger i Oslos første rådhus. I andre etasje. Det er inngang fra Christiania Torv.

By
Oslo
Sted
Musikk & Scenehuset

Kommentarer

  1. #3 Innlegg fra Kameryn

    Shoot, who would have thhogut that it was that easy?

  2. #2 Innlegg fra Jahlin

    What a plruasee to meet someone who thinks so clearly

  3. #1 Innlegg fra Elisabeth

    This is an interesting map; I'm looknig forward to seeing where you go with it. While I realize that this is intended as a fantasy landscape, I wanted to comment on some of the geographical features of the map that seem odd to me:1) The ridgelines of mountains are very smooth and curved. In looknig at some of the terrain maps on Google, it doesn't appear that this is normal for ridges; they typically follow a zig-zag pattern.2) It is difficult to tell, but it appears that the only peak in the picture is the large snow-capped mountain. Usually there are local maxima in any terrain. To get an idea of how weird this is, draw a box around any region of the map. The highest point in the box will either be that one snow-capped mountain (if it is in your box) or it will be on the edge of your box. Contrast this with how terrain looks in the real world.3) Normally, water moves faster over steep terrain and slower over flat terrain. This means that a stream of a given width will need more water flowing through it if it is on steep terrain. Some of the streams in the map become thicker though they are still serving a relatively small drainage basin over steep terrain, particularly those flowing into the northwest edge of the lake. It would take a -lot- of water to do that. By contrast, I would expect the river flowing though Whitewood to become wider as the fast-moving water from several mountain streams reaches that flat valley and is forced to slow down and spread out. All of this is a long way of saying that stream width is a function of volume of flow (among other things).4) I would expect these fast-moving streams to produce a fair amount of erosion. Where did all the sediment go? I would expect to see bends in a river as it flows around sediment deposits, particularly near places where the river's path becomes much less steep.5) Is the lake at nearly the same level as the larger body of water at the left edge of the map? It appears this way to me, judging from the land to the left of Crater Watch. Notice that the ridge in that section of land is roughly equidistant from the two bodies of water. If the slope is the same on each side (this seems like a reasonable assumption), then the two are at the same level.Anyhow, I hope that provides some interesting food for thought. Good luck this seems like an interesting project!